Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się jak wygląda trening personalny, to ten artykuł da Ci odpowiedź na najczęstsze pytania z tym związane.  Dowiesz się jak się przygotować do treningu, przekonasz się co Cię czeka, jak będzie przebiegać typowa konsultacja treningowa oraz jak później wyglądają treningi personalne. Lektura tego artykułu pozwoli Ci dużo lepiej przygotować się na spotkanie z trenerem. Będziesz wiedzieć czego się spodziewać, a co ważniejsze, czego wymagać od trenera personalnego!

Spis treści:

  1. Jak wygląda trening personalny?
  2. Jak się przygotować do treningu personalnego?
  3. Z czego składa się konsultacja treningowa?
  4. Jak wygląda wywiad medyczny przed pierwszym treningiem?
  5. Jak przebiega ustalanie celów treningowych i pomiary?
  6. Jak wygląda pierwszy trening personalny?
  7. Ile trwa trening personalny?
  8. Ile razy w tygodniu odbywać trening personalny?

1. Jak wygląda trening personalny?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna. Prawdopodobnie ile trenerów i klientów, tyle różnych treningów personalnych. Mogę jednak spróbować wskazać pewne stałe elementy, który powinny powtarzać się. Od razu zaznaczę, że pierwsze spotkanie z trenerem wygląda trochę inaczej, ale o tym piszę w części dotyczącej konsultacji treningowej.

Struktura typowego treningu personalnego powinna składać się z tych samych części co podstawowa jednostka treningowa. W tym zakresie nie ma znaczenia, czy trenujemy z trenerem czy bez.  Jednostka treningowa to najmniejszy element planu treningowe. To pojedynczy trening, który zazwyczaj trwa od 30 do 90 minut i zawiera trzy części:

  1. początkowa – rozgrzewka: przygotowuję Twój organizm do wysiłku fizycznego
  2. główna – właściwa część treningu, w której realizuje cele treningowe,
  3. końcowa – wyciszenie i uspokojenie organizmu po wysiłku fizycznym.

Pojedynczy trening zmienia swoje cele wraz z upływem czasu. Zmianie ulega cel oraz intensywność treningu. Osiągamy to poprzez zmianę ćwiczeń, obciążeń, liczby serii, powtórzeń oraz czasu odpoczynku. Trening może być nastawiony na adaptację siłową, później na redukcję masy ciała, na końcu na ujędrnienie mięśni (poprawę definicji mięśni).

W czym różni się w takim razie trening personalny od zwykłego treningu? Przede wszystkim osobą trenera personalnego. 🙂 Jego zadaniem jest instruowanie Ciebie, pokazywanie poprawnej techniki ćwiczeń i poprawianie Twoich błędów. Trener powinien zadbać o wszystkie aspekty związane z organizacją treningu, tak abyś nie musiał się tym martwić:

Dobry trener personalny zadba o Ciebie również po treningu i wasza współpraca nie powinna kończyć się jedynie na jednostce treningowej. Trener może i powinien Ci udzielać wskazówek żywieniowych, pomóc dostosować dodatkową aktywność fizyczną, rozpisać plan treningowy pod jego lub Twoją nieobecność, wspierać Cię w zmianie nawyków i stylu życia.

2. Jak przygotować się do treningu personalnego?

Jeśli jest to Twój pierwszy trening, to najpierw zastanów się czego oczekujesz od swojego trenera, co chcesz osiągnąć i na czym Ci zależy. Na pewno będzie Cię o to pytał, więc warto to przemyśleć wcześniej. Dodatkowo, jeśli miałeś jakieś kontuzje, pozostajesz pod opieką lekarza, bądź masz jakieś problemy zdrowotne,  w takiej sytuacji warto zajrzeć do swojej dokumentacji medycznej, aby móc dobrze wytłumaczyć co Ci dolega. Więcej na ten temat znajdziesz w części dotyczącej wywiadu medycznego. O przygotowaniu do treningu personalnego pisałem również w artykule Jak znaleźć i wybrać trenera personalnego.

Na pierwszy trening personalny, zabierz ze sobą strój sportowy: wygodne buty, spodenki bądź leginsy i koszulkę. Absolutnie nie przychodź na siłownię w klapkach! Wiem, że czasem pokutuje wizerunek wielkich gości wyciskających sztangi w klapeczkach… ale to jest niebezpieczne! Podczas treningu musisz mieć stabilne podłoże i pewne podparcie. Klapki tego nie oferują.

Koniecznie zabierz ze sobą niegazowaną wodę mineralną oraz ręcznik. Podczas aktywności fizycznej należy pic dużo płynów, optymalna ilość to około jeden do półtora litra wody na Twoje wyjście na siłownię. Ręcznik nie tylko przyda się do wycierania potu z czoła, ale przede wszystkim, żeby położyć go na macie lub maszynie na której akurat ćwiczysz. Niektóre lepsze kluby fitness wręcz tego oczekują, że będziesz używał ręcznika podczas treningu. To jest kwestia higieny i komfortu innych ćwiczących.

3. Z czego składa się konsultacja treningowa?

Standardem, wśród trenerów personalnych, jest przeprowadzanie wstępnej konsultacji przed rozpoczęciem właściwych treningów. Bardzo często taka konsultacja jest bezpłatna. W zależności od trenera, takie spotkanie trwa od 30 do 75 minut i zawiera: wywiad medyczny, ustalenie celów treningowych, pomiary oraz wybrane elementy treningu właściwego. Dla dobrego trenera personalnego taka konsultacja jest niezbędna, aby móc rozpocząć współpracę z Tobą. Jest to okazja na lepsze poznanie Twoich możliwości, ograniczeń i preferencji, a w efekcie zaplanowanie i dopasowanie treningów. Dla Ciebie jest to szansa poznania metod pracy trenera personalnego i podjęcia ostatecznej decyzji, czy chcesz z nim współpracować.

Podkreślę to jeszcze raz. Profesjonalny trener personalny zawsze przeprowadzi tego typu konsultację. Jeśli jej nie ma i trener chce od razu przejść do treningu to jest to pierwszy sygnał, że mamy do czynienia z amatorem. Spróbujmy ustalić co taka konsultacja powinna zawierać? Pierwsze spotkanie z trenerem personalnym powinno zacząć się od rozmowy. Nie dziw się. Dobry trener personalny, zanim zacznie z Tobą trenować, przeprowadzi z Tobą solidny wywiad. Od tego zależą nie tylko Twoje efekty treningowe, ale przede wszystkim zdrowie i bezpieczeństwo. Wielokrotnie spotkałem się z sytuacją, że taka rozmowa trwał nawet 45 minut! Pierwsza konsultacja treningowa zawiera zazwyczaj:

  1. Wywiad medyczny
  2. Ustalenie celów i pomiary
  3. Trening sprawdzający lub testy sprawnościowe
  4. Podsumowanie i plan współpracy

4.Jak wygląda wywiad medyczny przed pierwszym treningiem?

Podczas wywiadu, trener personalny będzie chciał poznać stan Twojego zdrowia, aby wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do wysiłku fizycznego. W związku z tym, będzie pytał w szczególności o:

  • problemy z układem krążenia (np. nadciśnienie, arytmia)
  • problemy z układem ruchu (kontuzje, ograniczenia mobilności, złamania)
  • problemy z układem wydzielniczym (np. nadczynność tarczycy, cukrzyca typu I i II)
  • bóle, zwłaszcza pleców i ich źródła.

Dodatkowo, powinien poznać ogólnie Twój styl życia zadając pytania o:

  • poziom aktywności w ciągu dnia w czasie wolnym i w pracy
  • Twój sposób odżywiania, ilość posiłków, wielkość porcji, przekąski
  • rytm dobowy, ilość snu, poziom stresu itp.

5.Jak przebiega ustalanie celów treningowych i pomiary?

Bardzo ważnym elementem współpracy trener – podopieczny jest określenie celów treningowych. Te cele powinny zawsze wypłynąć od Ciebie! To ty jesteś klientem i to ty powinieneś powiedzieć na czym Ci zależy i co chcesz osiągnąć. Jeśli trener zaczyna Ci narzucać cele treningowe i mówić, że powinieneś osiągnąć jedno lub poprawić drugie, to być może masz do czynienia z trenerem kulturystyki, a nie trenerem personalnym! Oczywiście, trener personalny powinien zrewidować i urealnić Twoje cele treningowe, ale nie powinien narzucać Ci jak masz wyglądać! W związku z tym zada Ci takie pytanie jak: Co jest Twoim celem? Co chcesz osiągnąć? Po czym poznasz, że to osiągnąłeś? Do kiedy chcesz zrealizować swoje cele? Jaka jest Twoja motywacja?

Cele powinny zawsze wypłynąć od Ciebie! To ty jesteś klientem i to ty powinieneś powiedzieć na czym Ci zależy.. Trener nie powinien Ci narzucać co masz osiągnąć. Ma Ci powiedzieć jak to osiągnąć!

Wraz z ustaleniem celów treningowym bardzo ważnym elementem są adekwatne pomiary, które pozwolą określić w jakim jesteś teraz miejscu. W zależności od potrzeb trener wykona pomiar składu ciała, zmierzy obwody lub po prostu wagę wyjściową. Bardzo częstą praktyką jest wykonywanie zdjęć sylwetki – lustro świetnie obrazuje progres bądź jego brak.

Najczęściej wykonywanym pomiarem przez trenerów jest analiza składu ciała, za pomocą wagi mierzącej zawartość tkanki tłuszczowej i mięśniowej oraz poziom wody w naszym ciele (najpopularniejsze do Tanita czy InBody). Jest to bardzo szybki pomiar (trwa około 20 sekund), nie inwazyjny i dający obraz naszej sylwetki. Jest bardzo duża szansa, że spotkasz się z tego typu pomiarem na pierwszej konsultacji treningowej jeśli chcesz schudnąć bądź poprawić wygląd ciała.

Niektórzy trenerzy oceniają dodatkowe inne aspekty, najczęściej mobilność stawów, wzorce ruchowe czy zwyczajnie twoją postawę i krzywizny kręgosłupa. Popularnym rodzajem testu jest FMS, który pozwala w ciągu 15 minut ocenić kompleksowo twoje wzorce ruchowe. Tego rodzaju analiza ma szczególne zastosowanie jeśli narzekasz na bóle pleców, który mogą wynikać właśnie z nieprawidłowej postawy i ograniczonej mobilności.

6. Jak wygląda pierwszy trening personalny?

Pierwszy trening personalny różni się nieco od kolejnych treningów. Pierwsze spotkanie jest dla Ciebie okazją do poznania metod pracy, a dla trenera Twoich możliwości. W związku z tym, przebieg tego treningu jest inny. Zazwyczaj jest on trochę krótszy niż standardowa jednostka treningowa (trwa około 30-40 minut). Dużo większą uwagę trener będzie przykładał do techniki Twoich ćwiczeń. Celem tego treningu nie jest zajechanie Cię, ale zweryfikowanie Twoich możliwości. Najczęściej będziesz wykonywać podstawowe ćwiczenia takie jak przysiad, wyciskanie, podciąganie. W oparciu o wielostawowe ćwiczenia, które angażują największe grupy mięśniowe, trener będzie mógł ocenić Twoje przygotowanie do wysiłku fizycznego, poprawić technikę i określić Twój poziom startowy.

7. Ile trwa trening personalny?

Długość trwania treningu personalnego jest uzależniona od wielu czynników, najważniejsze z nich to twój cel, poziom zaawansowania i strategia treningowa, którą obrał dla Ciebie trener. Rozpiętość waha się od 30 do 90 minut. Najczęściej jednostka treningowa trwa około 60 minut. Bardzo często, jeśli jesteś już choć trochę doświadczony, będziesz rozgrzewał się samodzielnie na 10-15 minut przed właściwym treningiem. Dodatkowo, trener może Ci zalecić samodzielne wykonanie treningu cardio po treningu siłowym. To oznacza, że Twoja wizyta na siłowni może trwać (razem z szatnią i prysznicem) od godziny do nawet dwóch.

8. Ile razy w tygodniu odbywać trening personalny?

Ilość treningów personalnych w tygodniu jest uzależniona od Twoich możliwości czasowych i celu, który chcesz osiągnąć… no i oczywiście Twojego budżetu (więcej o cenach treningów personalnych przeczytaj w artykule Ile kosztuje trener personalny). Generalnie liczba wspólnych treningów w tygodniu może wahać się od jednego do nawet pięciu. 

Najczęściej trener będzie Ci rekomendował treningi 3 razy w tygodniu. Dzięki takiej regularności masz szansę, co 48 godzin, dawać swojemu organizmowi bodziec do rozwoju.Z jednej strony pozwoli mu to się wystarczająco zregenerować między sesjami treningowymi, a z drugiej jest to zbyt krótki czas, abyś się ponownie „zastał”.

Zdarza się również, że będziesz trenować z trenerem personalnym raz w tygodniu, czy nawet rzadziej. W takiej sytuacji spotkanie z trenerem jest swojego rodzaju konsultacją na której poprawiamy błędy i ustawiamy plan do kolejnego spotkania. Resztę pracy wykonujesz samodzielnie, bez nadzoru trenera.

Podsumowanie

Masz jakieś dodatkowe pytanie odnośnie tego jak wyglądają treningi personalne? Podobał Ci się ten artykuł albo nie zgadzasz się z nim? Nie wahaj się napisać o tym w komentarzu (nie trzeba rejestrować się)!

Szukasz trenera personalnego? Może TrenerHUB okaże się pomocny. 🙂 Z nami znajdziesz idealnego trenera dla siebie. Wystarczy wypełnić krótki formularz dostępny tutaj.

Oceń artykuł:1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (9 ocen, średnia: 5,00 maks 5)

Loading...


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.